Oszustwa na Vinted – przegląd i porady na 2025 rok

Przegląd metod oszustw na Vinted [PRZYKŁADY] wraz z metodami na ochronę przed nimi dla kupujących i sprzedawców.

Oszustwa na Vinted

Oszuści łowią ofiary na Vinted. Wykorzystują naszą chęć zarobku, nieuwagę i łatwowierność. Za chwilę dowiesz się, jakie stosują metody. Na początek pięć najważniejszych przykazań przydatnych do obrony:

  1. Nie klikaj w podejrzane linki, które dostałeś w wiadomościach od rzekomych kupujących
  2. Nie podawaj danych osobowych ani kodów BLIK osobom, które podają się za pracowników Vinted
  3. Korzystaj tylko z oficjalnych metod płatności, czyli tylko w systemie Vinted (przycisk „Kup teraz”)
  4. Weryfikuj sprzedawców i oferty – sprawdzaj historię konta, unikaj zbyt niskich cen, sztucznej presji czasowej oraz zdjęć wyglądających na wygenerowane przez AI
  5. Dokumentuj transakcje – rób zdjęcia produktu przed wysyłką, a w przypadku oszustwa natychmiast zgłoś je Vinted i policji.

Oszustwa na platformie Vinted

Coraz więcej osób sprzedaje i kupuje używane produkty, a ulubioną platformą jest Vinted (korzystało z niej najwięcej, bo 56% badanych z raportu “E-commerce w Polsce 2024” Gemius, Polskie Badania Internetu i IAB Polska, wydali przeciętnie 293 zł w ciągu roku). Tysiące osób codziennie dają drugie życie ubraniom, dodatkom i zabawkom. Przestępcy dobrze o tym wiedzą. Rozgościli się na Vinted, aby wyłudzać pieniądze i poufne dane, np. dane karty płatniczej czy hasła do bankowości internetowej.  

Oszustwa to największa cyberplaga ubiegłego roku. Stanowią aż 95% wszystkich incydentów zgłoszonych do CERT Polska, czyli rządowych ekspertów monitorujących cyfrowe bezpieczeństwo. Jest coraz gorzej, bo w ciągu roku liczba oszustw komputerowych wzrosła o ok. 30%.

Ostrzeżenie CERT Polska o oszustwach na Vinted
CERT Polska regularnie ostrzega przed coraz bardziej wymyślnymi atakami

Przestępcy najczęściej stosują phishing, czyli próbują wyłudzić poufne dane, np. login i hasło do usługi online. Taką usługą może być np. Vinted. Oczywiście kradną też pieniądze. Spójrz na szczegóły.

Oszustwa Vinted – przegląd zagrożeń

Fałszywe linki do kontaktu poza serwisem

To prawdopodobnie król przekrętów na platformie Vinted. Przestępca wysyła mail do sprzedającego, twierdząc, że kupi wystawiony przedmiot. W wiadomości jest link rzekomo prowadzący do systemu płatności. Ten system to tak naprawdę podrobiona strona banku wysłana w celu wpisania danych płatniczych przez ofiarę.

Fałszywe wiadomości e-mail i SMS podszywające się pod Vinted

Przestępcy nie ograniczają się do prywatnych wiadomości i wysyłania podejrzanych linków. Mogą też zadzwonić do sprzedawcy, prosić o podanie kodu do autoryzacji wysłanego w SMS-ie lub kodu BLIK. To już sposób na wyczyszczenie konta bankowego.

Opis oszustwa na Vinted na stronach Policji

Ofiarą oszustów stał się np. 51-letni mieszkaniec Łęcznej (lubelskie), który stracił niemal 15 tys. zł. W jaki sposób? Oto sekwencja wydarzeń z marca 2025 roku:

  • sprzedawca wystawia na Vinted książkę
  • dostaje wiadomość od potencjalnego kupca z prośbą o podanie adresu e-mail, aby sfinalizować zakup
  • na podany adres 51-latek dostaje link do dokończenia płatności
  • sprzedawca klika link, przechodzi na stronę, na której podaje numer karty płatniczej i nazwisko rodowe swojej matki
  • po chwili oszuści dzwonią, aby przekazał kody autoryzacyjne wysłane przez bank
  • sprzedawca podaje pięć kodów otrzymanych ze swojej bankowości internetowej
  • mężczyzna zagląda do swojego konta bankowego i przekonuje się, że zniknęło z niego prawie 15 tys. zł.

Takich przykładów jest mnóstwo, a oszuści są coraz bardziej wyrafinowani.

Fałszywa wiadomość na Vinted
Fałszywa wiadomość na Vinted
(fot. Vintage)

Oto dwa przykłady, jak w 2025 roku wyglądają oszustwa na Vinted.

Przestępcy wysyłają do potencjalnych ofiar link prowadzących do fałszywej strony bankowości internetowej, a na niej umieszczają komunikat zapowiadający telefon od pracownika banku. Oszust faktycznie dzwoni, i prosi o kody BLIK „niezbędne do weryfikacji płatności”.

W innym przypadku – z kwietnia 2025 – 20-latka sprzedająca sukienkę na Vinted dostała wiadomość do złudzenia przypominającą korespondencję z serwisu. Ktoś był zainteresowany ubraniem.

W kolejne wiadomości był przycisk potwierdzenia. Po jego kliknięciu kobieta została przekierowana na stronę logowania do e-bankowości. Podała na niej login i hasło do banku, a w odpowiedzi przyszedł komunikat o tym, że skontaktuje się z nią pracownik Vinted („bo jest dużo zgłoszeń”).

„Konsultantka” rzeczywiście zadzwoniła i poprosiła o podanie kodu BLIK, aby potwierdzić tożsamość sprzedającej. Z konta 20-latki zniknął 1000 zł. „Pracownica” Vinted zapewniła, że po podaniu drugiego kodu BLIK pieniądze wrócą na konto sprzedającej. Tak się jednak nie stało. Kobieta posłuchała oszustki i w sumie straciła 3000 zł.

Fałszywy kod QR z Vinted
Oszuści idą z duchem czasów i stosują np. kody QR (fot. Vinted)

Podróbki markowych ubrań lub butów

To metoda stara jak serwisy sprzedażowe online. Co się w niej zmieniło? Sprzedaż podróbek markowych ubrań i akcesoriów na Vinted jest jeszcze bardziej wyrafinowana. Oszuści stosują nowoczesne technologie – np. aplikacje AI – umożliwiające tworzenie przekonujących, hiperrealistycznych zdjęć podrobionych przedmiotów.

Fałszywe zwroty i reklamacje

W tym wypadku ofiarą oszustwa na Vinted padają sprzedawcy. Tracą pieniądze i towar. Kupujący twierdzi, że produkt nie został dostarczony, dotarł uszkodzony lub jest niezgodny z opisem. Domagają się zwrotu pieniędzy (np. powołując się na politykę ochrony kupujących Vinted).

Oszustwo jest często trudne do udowodnienia jeżeli sprzedawca nie udokumentował stanu produktu przed wysyłką.

Przejęcie kont i oszukańcze profile

Przestępcy mogą przechwycić dane logowania do konta na Vinted.

Kradzież tożsamości to poważny problem – oszust może rozsyłać fałszywe wiadomości e-mail, czy korzystać z numeru telefonu osoby sprzedającej, aby się uwiarygodnić. Oczywiście może w jej imieniu wystawić na sprzedaż nieistniejące przedmioty…

Popularną metodą kradzieży tożsamości jest phishing. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości e-mail lub wiadomości na platformie, podszywając się pod administrację Vinted. Proszą w nich o potwierdzenie danych logowania. Mogą też użyć złośliwego oprogramowania, które przechwytuje dane wprowadzane przez użytkowników (np. keyloggera, który rejestruje naciśnięcia klawisza na zainfekowanym komputerze).

Fałszywe strony podszywające się pod Vinted

Fałszywe przesyłki: puste paczki lub z innymi przedmiotami

Kolejne dobrze znane oszustwo, praktykowane również na innych platformach sprzedażowych.

Oferty „oddam za darmo, tylko zapłać za wysyłkę”

Oszuści wabią kupujących hasłami typu „oddam za darmo, tylko zapłać za wysyłkę”, a po otrzymaniu płatności rozpływają się w powietrzu. W większości przypadków wykorzystują nadmierną ufność użytkowników Vinted.

Co zrobić, gdy padłeś ofiarą oszustwa?

Zgłoś oszustwo na policję – w najbliższym komisariacie lub dzwoniąc na numer telefonu 112.

Jak najszybciej napisz do Vinted. Na adres [email protected] można zgłaszać przypadki phishingu oraz oszustw.

Do wiadomości dołącz:

  • zrzuty ekranu potwierdzające oszustwo, np. wiadomości SMS czy e-maili,
  • nazwę użytkownika lub link do profilu osoby, która Cię oszukała, ewentualnie adres e-mail/numer telefonu (o ile go masz),
  • dane o płatności jeżeli do niej doszło lub zostałeś poproszony o przelew.

Co zrobić w celu odzyskania pieniędzy z Vinted?

W ciągu 2 dni od momentu otrzymania od Vinted wiadomości o doręczeniu/możliwym zaginięciu przesyłki należy nacisnąć „Mam problem” w oknie rozmowy ze sprzedawcą. To rozpoczyna procedurę, która pomoże Ci odzyskać pieniądze za zakup.

Jeżeli nie możesz dogadać się ze sprzedawcą, naciśnij „Zobacz szczegóły problemu” w oknie rozmowy i kliknij „Napisz do nas” – sprawą oszustwa zajmie się zespół wsparcia Vinted.

Uwaga! Korzystaj wyłącznie z systemowych opcji płatności i wysyłki.

Tylko zakupy zrobione przy pomocy przycisku „Kup teraz” obejmuje ochrona kupujących np. jeżeli nie zostaną dostarczone.

Ochrona zakupów i zwrot w Vinted

Oszustwa na Vinted – najważniejsze sygnały ostrzegawcze

Jak rozpoznać oszustwo na Vinted? Po sygnałach ostrzegawczych.

Przede wszystkim cena jest zbyt atrakcyjna. Jeżeli cena markowego produktu jest znacząco niższa od jego wartości rynkowej (o ponad 50%), istnieje duże ryzyko oszustwa.

Czerwoną lampkę powinny zapalić namowy do przeprowadzenia transakcji poza oficjalnym systemem platformy – jak już widziałeś to niemal pewny sygnał potencjalnego oszustwa.

Namawianie na kontakt e-mail na Vinted
Przykład jak oszust próbuje przenieść konwersację poza platformę (fot. Vinted)

Prawdziwy sprzedający na Vinted nigdy nie powinien prosić o podanie adresu e-mail, numeru telefonu czy innych danych osobowych poza tymi niezbędnymi do wysyłki.

Oszuści wywierają presję na potencjalne ofiary, twierdząc, że wiele osób jest zainteresowanych przedmiotem, lub że oferta jest ograniczona czasowo („Mam już pięć osób chętnych” lub „Tylko do końca dnia utrzymam tę cenę”).

Podejrzenia mogą budzić zbyt dobre zdjęcia produktów lub wyglądające na wygenerowane przez AI.

Konta oszustów mają często krótką historię. Z tego względu przestępcy próbują przejmować konta na Vinted z ugruntowaną pozytywną historią.

Liczne błędy gramatyczne, dziwna składnia lub używanie terminów nietypowych dla języka polskiego mogą wskazywać, że za kontem stoi oszust działający z zagranicy lub bot wykorzystujący automatyczne tłumaczenia.

11 porad jak się chronić przed oszustami na platformie Vinted (kupujący)

Podczas korzystania z serwisu Vinted:

1. Nie otwieraj podejrzanych linków

W większości przypadków oszustwo na Vinted zaczyna się od wysłania wiadomości z linkiem prowadzącym do podrobionych stron bankowości online lub na strony phishing (wyłudzające wrażliwe dane, np. hasła).

2. Kontaktuj się bezpośrednio z osobą sprzedającą

Vinted podkreśla: zawsze korzystaj z przycisku „Zapytaj o przedmiot”, aby bezpiecznie rozmawiać o zakupie. Nigdy nie przenoś konwersację poza system Vinted. Użytkownik prosi o inną formę kontaktu? To zdecydowanie znak ostrzegawczy.

3. Zachowaj podwójną ostrożność podczas dokonywania płatności

Uważaj na fałszywe wiadomości e-mail, a jeżeli klikniesz podejrzany link, to przed podaniem jakichkolwiek danych – np. hasła i loginu – dokładnie sprawdź adres strony, aby potwierdzić jej prawdziwość.

4. Dokładnie przeanalizuj ofertę

Jak świat światem, oszuści korzystają z naszej chciwości. Na Vinted kuszą atrakcyjnymi przedmiotami w bardzo atrakcyjnych cenach. Zastanów się, czy to nie jest zbyt piękne żeby było prawdziwe. Weryfikuj autentyczność produktów markowych, np. poproś o dodatkowe zdjęcia szczegółów charakterystycznych dla danej marki (logo, metki, numerów seryjnych) i porównaj zdjęcia z oficjalnymi materiałami producenta.

5. Sprawdź profil sprzedawcy

Sprawdź datę założenia konta, bo nowe konta mogą być tworzone przez oszustów. Przeczytaj opinie innych użytkowników, zwróć uwagę na rodzaj sprzedawanych przedmiotów – np. czy nagle pojawiły się drogie markowe produkty – sprawdź aktywność sprzedażową (z zasady regularna historia sprzedaży budzi większe zaufanie), a jeśli masz wątpliwości, to napisz do sprzedającego i oceń jego reakcję.

6. Stosuj TYLKO oficjalne metody płatności.

Jeżeli z tego artykułu masz zapamiętać tylko jedną radę, to niech to będzie właśnie ta. Korzystaj tylko z oficjalnych metod płatności dostępnych na danej platformie – przycisku Kup Teraz. W ten sposób twój zakup zostanie objęty Ochroną Kupujących.

Ochrona kupujących i Kup Teraz na Vinted

7. Nie podawaj kodów BLIK ani innych danych płatniczych lub bankowych

Wyżej opisałem przykłady oszustów, którzy dzwonili do ofiar i podawali się za pracowników Vinted. Prosili o podanie kodów BLIK, a potem wyczyszczali konto z pieniędzy.

8. Weryfikuj rozmówców

Pamiętaj: prawdziwy pracownik portalu Vinted nie zażąda od Ciebie podania kodu czy hasła do rachunku bankowego. To samo dotyczy konsultantów z banku. Jeżeli usłyszysz prośbę o podanie kodu do autoryzacji transakcji, to rozłącz się i zadzwoń na oficjalną infolinię banku, aby potwierdzić autentyczność kontaktu.

9. Dokumentuj całą transakcję

Na wszelki wypadek zachowaj wszystkie wiadomości wymieniane ze sprzedającym, zrób zrzuty ekranu oferty wraz z opisem i zdjęciami, nagraj wideo podczas otwierania paczki, przechowuj potwierdzenia płatności i inne dokumenty związane z transakcją. To ważne przede wszystkim jeżeli kupujesz droższe przedmioty. W takich sytuacjach możesz też poprosić kuriera o sprawdzenie zawartości paczki przed jej odbiorem.

10. Korzystaj z zaawansowanych narzędzi bezpieczeństwa Vinted

To np. weryfikacja dwuetapowa konta, system rozpoznawania podróbek (weryfikacja autentyczności produktów m.in. kosztujących 450 zł lub więcej – kupujący płacą za nią 45 zł, a dla sprzedających jest bezpłatna) oraz bezpiecznego Portfela Vinted (system opóźnia przekazanie płatności osobie sprzedającej do czasu, aż osoba kupująca otrzyma opłacony przedmiot).

Portfel Vinted

11. Zgłoszenie oszustwa – Vinted i bank (oraz podejrzenia oszustwa i prób phishingu)

Zgłoszenie oszustwa na Vinted

Oszustwa na Vinted i innych platformach e-commerce to prawdziwa plaga (wystarczy przejrzeć komunikaty policyjne). Masz wątpliwości co do otrzymanego linku lub prośby o podanie kodu czy innych danych? Skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub pracownikami portalu (funkcja raportowania podejrzanej aktywności).

Jeżeli padłeś ofiarą oszustów to natychmiast zawiadom policję (zabezpiecz dowody: zrzuty ekranu konwersacji, potwierdzenia płatności, dane oszusta, numery kont bankowych używanych przez oszusta – im więcej szczegółów tym lepiej) oraz bank – zablokuj dostęp do karty płatniczej/kredytowej i do swojego konta, zmień hasło do e-bankowości. Zgłoś nieautoryzowane transakcje i poproś o ich anulowanie; zapytaj, czy możesz odzyskać pieniądze poprzez procedurę chargeback.

Jeżeli zauważysz podejrzane działania na swoim koncie, to natychmiast powiadom o tym Vinted (link znajdziesz na dole tej strony). To mogą być niewyjaśnione transakcje, próba resetu hasła, czy rozmowy z użytkownikami, których nie pamiętasz. Po zgłoszeniu Vinted zablokuje przejęte konto, a Ty zostaniesz zabezpieczony przed przyszłymi szkodami.

(sprawdź, jak bezpiecznie handlować na platformach e-commerce)

Jak się chronić przed oszustami na Vinted – sprzedawcy

Na oszustwa na Vinted narażeni są również sprzedawcy. Oto, co mogą zrobić, aby ustrzec się straty pieniędzy:

Dokumentować wysyłkę

Zrób zdjęcia lub nagraj film z pakowania przedmiotu, zachowaj dowód nadania przesyłki, korzystaj z usług firm kurierskich zapewniających szczegółowe śledzenie przesyłki, zachowaj wszystkie numery przesyłek i potwierdzenia nadania. W przypadku cennych przedmiotów rozważ ubezpieczenie przesyłki.

Wysyłać paczki tylko za potwierdzeniem odbioru

Wybieraj opcje dostawy, które gwarantują m.in. śledzenie przesyłki na każdym etapie dostawy oraz elektroniczne potwierdzenie odbioru (najlepiej z podpisem odbiorcy).

Unikać transakcji poza platformą

To zasada szalenie ważna także dla sprzedawców. Kupujący może proponować nawet wyższą cenę za płatności poza systemem Vinted, jednak to sygnał, że jesteś na celowniku oszusta.

Ostrożnie podchodzić do kupujących bez opinii i historii

To ważne przede wszystkim podczas sprzedaży droższych przedmiotów. Co możesz zrobić? Zapytaj o rzeczywiste zainteresowanie produktem, rozważ wysyłkę za pobraniem i zwracaj uwagę na nietypowe prośby lub naciski na szybką finalizację transakcji. Ostatecznie zaufaj swojej intuicji. Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości, to lepiej zrezygnować ze sprzedaży.

Ostrożnie udostępniać swoje dane

Oto złota zasada: podawaj tylko niezbędne minimum informacji potrzebnych do przeprowadzenia transakcji. Nie podawaj swojego numeru telefonu, chyba że jest to absolutnie konieczne, używaj adresu do wysyłek bez dodatkowych informacji osobistych, nie informuj o planowanych wyjazdach, unikaj dzielenia się informacjami o posiadanych wartościowych przedmiotach i nigdy nie publikuj zdjęć ujawniających twój adres lub inne poufne dane.

Zapisz się na bezpłatny 7-dniowy kurs e-mail:
PODSTAWY BEZPIECZEŃSTWA

i dowiedz się jak zabezpieczyć komputer, telefon i konta internetowe:

PODSTAWY BEZPIECZEŃSTWA